Пише: Цица Чоловић КАМЕЊЕ СЛОВЕНСКИХ ПРОСВЕТИТЕЉА
Пише: Цица Чоловић
КАМЕЊЕ СЛОВЕНСКИХ ПРОСВЕТИТЕЉА
У селу Обарде, које се простире на висоравни, на самој граници Србије и Црне Горе, са десне стране пута од Пљеваља ка Пријепољу, крај једног извора, од давнина стоје два овећа камена.
У селу је сачувана прича да су, у давна времена, ово камење са сеоског гробља, на волујским запрегама, довукли мјештани. Намјеравали су да га уграде у један удаљени извор. Како су омрачили на пола пута, испрегли су волове, намјерни да га даље превуку кад осване нови дан.
Поране они да за хлада обаве јуче започети посао. Али гле чуда? Камење не бјеше тамо гдје су га оставили. Бијаше прилично враћено натраг, али не на гробље са кога је узето. Лежало је на путу код једног врела које извире ближе гробљу.
Разумјевши то као божју вољу, сељаци одлуче да камење ту оставе и да преко њега поставе дрвену чесму.
У овом карају, иза оџака снива легенда, коју памтише, за дугих зимских ноћи буде и из буџака износе пред слушаоце. У њој се каже како је у прадавна времена у сеоском гробљу постојала грчка црква. Светиња је, зубом времена, разорена. Легенда збори да је од њеног камена озидана црква у Дубочици. Прича још казује да су од тог камења и ова два камена, а један такав се још и данас налази у сеоском гробљу. На једном од ова два камена што крај извора леже, виде се два исклесана лика. Народ вјерује да су то словенски просветитељи Ћирило и Методије.
ЈАБУКА
На средокраћи пута Пљевља - Пријепоље, налази се село Јабука, познато излетиште Пријепољаца и Пљевљака. Јабука, а без јабука.
Легенда шумори причу да су се, давно, давно, и потамо се година, на овом мјесту, борили витезови. Надметали се у стрељаштву. Ко ће имати око соколово, да кроз прстен погоди јабуку.
Тога доба, кажу, селу дадоше име Јабука.
КОЗИЦА I
Село Козица налази се на путу између Пљеваља и Бијелог Поља, лулу дувана западно од Љутића. У њему, на једном окомитом узвишењу, стоје остаци града, тврђаве. Узвишење је толико стрмо да му се само козјим стазама може прићи. Стога су Јеринини неимари, кад су вактиле зидали ово утврђење, сав материјал на козама допремали. Козе некадре, али су мало помало преносиле. Тако се морало, ничим се другим вису није могло прићи.
Зидари су вазда при себи комадић тисова дрвета имали. Да их штити од урока, од анатемњака и вјештица, што су се око тврђаве могли наманути.
А кад довршише зидање, низ стрмину не могоше да сиђу. Роди се мисао која се у машти ткала да од дасака крила начине и себи их за руке вежу. Са врх бедема да слијећу, и као виловити прелијећу и поток који тече испод узвишења. Они при којима се притрефи срећа слетјеше. Други не дочекаше да се испод виса диве дјелу својих руку. Народ мисли да је због коза на којима је преношен материјал за градњу тврђаве названа Козник, а село усред кога је никло утврђење Козица.
КОЗИЦА II
У доба када се караванило, кроз Козицу је водио друм од манастира Давидовица код Бродарева и Пријепоља за Ђурђевић Тару. У рудоносним козичким брдима живо се рударило. Снажне мушке мишице вадиле су руду и топиле гвожђе, којим су трговали по далеким крајевима камо су стизали караванима.
Док су људи били забављени тим пословима, над поданицима је владала опака властелинка. Столовала је и свакаква зла смишљала. На ум јој паде страшна мисао да на врх каменитог брда, коме се могло прићи само козјим стазама, сагради град који ће свједочити о њеној памети, способности, моћи...
Охола господарица диже на ноге све што се у крају затекло. Да град гради и старо и младо, и кадро и некадро. С канџијом у руци, скрајнута крај потока, надгледала је радове и на нејач подврискивала. На козе које су вукле брвна, на жене и дјецу што су камен по камен на брдо доносили.
По повратку са далеких путева, умјесто да се диве њеном послу, мушкарци је стадоше псовати и свакојаке погрде упућивати. Разјарена душманица се тад успе на врх брда и измаче скеле са зидина града. Низ стрмину наста тутањ и полом недовршеног утврђења и изгиб жена раденица и теглеће марве. И док је плач и лелек проламао брегове и долове, пакосница се у страну измаче да сеири и ужива у туђој муци и својој сили. Немоћни аргат, кроз плач је проклињао: „Дабогда се скаменила. Окамењену је у зид узидали.“
Бог клетве услиши. У камен је претвори који и данас стоји и свједочи како је злица и грешница платила свој гријех.