РИЈЕЧ АКАДЕМИКА МАТИЈЕ БЕЋКОВИЋА О КЊИЗИ „КОМУНИСТИЧКИ ЗЛОЧИНИ У ЦРНОЈ ГОРИ И ХЕРЦЕГОВИНИ 1941-1942. ГОДИНЕ”
РИЈЕЧ АКАДЕМИКА МАТИЈЕ БЕЋКОВИЋА О КЊИЗИ „КОМУНИСТИЧКИ ЗЛОЧИНИ У ЦРНОЈ ГОРИ И ХЕРЦЕГОВИНИ 1941-1942. ГОДИНЕ”
Нема слободе изван истине
Побједници су писали историју, не само своју, већ и својих противника, не сумњајући у своју верзију. Побједник никад нема проблема са присталицама, које накнадно пристижу са свих страна као првоборци бојева у којима нису учествовали. Али је и наше вријеме потврдило стару истину да нико не може бити судија у својој сопственој ствариДопустите да у неколико ријечи представимо књигу „Комунистички злочини у Црној Гори и Херцеговини 1941-1942 године”. Али, та књига није књига него рана, рана над ранама Црне Горе. Рана која је, како каже пјесник „Зинула на врх Црне Горе/ А дно јој је у Егејско море”. Зато је говорити о овој књизи исто што и тицати у ту рану која је остала скривена и незацијељена осамдесет година. Од те ране су настале све остале и од ње почињу све странпутице које су нас довде довеле. Протеклих деценија о њој је причано много, али је казано мало, а суштински готово ништа. У међувремену је избио нови домаћи рат, а да се ни онај стари, свјетски, није честито завршио нити је о њему речена права ријеч. Нови рат још траје рушећи све за шта се гинуло у претходном.
Побједници су писали историју, не само своју већ и својих противника не сумњајући у своју верзију. Побједник никад нема проблема са присталицама, који накнадно пристижу са свих страна као првоборци бојева у којима нису учествовали. Али је и наше вријеме потврдило стару истину да нико не може бити судија у својој сопственој ствари. Лаж и мржња су били обавеза у школи, у суду, у штампи, домаћем васпитању. Најгласнији су се запослили као чиновници мржње и лажи. Прогонили смо и презирали једни друге, не бисмо ли били напредни и прогресивни. На крају се испоставило да нисмо ратовали ни с ким сем један с другим, и толико се дијелили да има оних који још нису примијетили да нас нема ни кад смо заједно. Тако прође готово читав вијек, а ми као да још увијек не умијемо да завршимо стару ни да започнемо нову причу, а све више сумњамо у њен смисао и све мање знамо коме бисмо је и зашто причали. Ваљало је имати памети колико ријечи, па јој наћи почетак и о њој проговорити, а не загадити је и никог не повриједити. Вријеме је поразило и побједнике, а међу живима прориједило учеснике. Мртви су престигли живе, кости су се одавно помириле. Сада би ваљало рећи ону благу, дубоку, и испаћену ријеч коју би да могу они рекли, а надају се да ће је чути од својих потомака.
Неко је рекао да је Црна Гора једна кућа са више кровова. Али с тих кровова не иде само вода у два мора, него и крв у два супротна смјера. Нема ни једне чији укућани нису гинули на обје стране, нити има икога ко је стријељан, а да у стрељачком строју није препознао брата свога. Синови и кћери једне мајке гинули су за двије истине, два истока и два запада, два погледа на свијет, али до сада нису за двије нације, два језика, два писма и два крста. Народ чија је изрека „није јунак ко је на браћу јунак” као да других јунака није ни имао.
Марко Миљанов, описујући похару Куча први се упитао ко је горе прошао – жртве или злочинци, и пратио трагичне судбине оних који су у злочинима предњачили. Била би та историја још потреснија и поучнија када бисмо ушли у траг и исписали шта је било све са онима чији су злочини описани у овој књизи. То би имало смисла не зато да бисмо кметовали чија је смрт већа и рана дубља него да бисмо показали да смисао живота није погинуо упркос бесмислу братоубилачког клања. Није умрла ни нада, мада се мало ко могао надати да ће оваква књига икада угледати свјетлост дана.
Злочини почињени у миру већи су од оних почињених у рату. Не само зато што је мир трајао дуже већ зато што су злочини над мртвима тежи него злочини над живима. Зар се и у миру није танцовало по гробовима, зар се у миру није аплаудирало смртним пресудама и клицало пред судницама: „На вјешала!” Зар у миру нису нагоњене мајке, жене, ђеца да се одричу мртвих очева, синова и мужева. До 1941. године смрт није знала за странке нити је гроб имао страна. Самоубице су сахрањиване ван гробља, али није постојао гријех због кога би неко био лишен гроба и права на смрт.
Вријеме је да се зауставимо на ивици амбиса од кога нас дијели тек један корак. Крајњи је час да се тргнемо и пробудимо из моралног мамурлука. У оволики бездан могло се пасти само с неба. Храбри смо онолико колико смо способни да погледамо истини у очи. Нема слободе изван истине. Лаж је чедо кукавичлука. Свјетлост и морал се не дијеле према странама и странкама, ни правда према државама, ни истина према нацијама. Зато је радосна и благословена вијест која се чула ових дана да су се у Црној Гори грлили и мирили потомци четника и партизана. Пошто смо се помирили са сваким, вријеме је да се помиримо и са самима собом, својом судбином и историјским удесом.
Вјера и култура, потомци поражених и побједника, морају одузети право једној страни да суди оној другој и стати између њих. Сам Христос је донио и праштање и помирење. Ни један хришћанин се није одрекао помирења, без којег нема ни наде ни спасења. Ако не можемо све сахранити у једну гробницу, можемо сабрати у једну књигу. А та једна књига не би била гробница него помирница и покајница, поменик и памјатник вјечно живих. И ако не би била у свакој кући, била би у сваком храму као читуља никад мртвих за нас.
Не заборавимо оно што би ваљало да пише у сваком буквару: Ни један Србин без обзира на којој се страни борио, није подигао руку на Хитлеров поздрав. Упркос томе још увијек зову фашистима и слугама окупатора оне који су, како тврде њемачки документи, усташе живе запалиле у Јасеновцу. Четници су већином били Срби. Актуелна црногорска власт је дошла на идеју да Црногорци нису Срби и том досјетком се ослободила и четника и Срба и Србије. Ни то није било довољно него су предали забораву ко је био окупатор и окупаторима прогласили свој народ, своју Цркву, свој језик и своје писмо. Пошто нема црногорске ћирилице прешли су на латиницу. Повјеровали су Си-Ен-Ен-у и Њујорк тајмсу да су Срби и Србија пропали и од њих побјегли главом без обзира. Невоља је ако се даска за коју су се везали покаже трулија од оне од које су се одвезали. Шта ћемо ако предсједник САД, највеће силе на свијету, каже да Њујорк тајмс лаже и да је Си-Ен-Ен смеће!
Вјечнаја памјат невиним жртвама!
Опрости Боже злочинцима, јер нису знали шта раде!
`Ајмо браћо, зове Марко Миљанов, да што славно учинимо, док и нас смрт није једног по једног покосила!