logo3

ПРОФ.ДР МАРКО КНЕЖЕВИЋ ''ЗАШТО ЛУЧОНОШЕ ПАДАЈУ НА ПРИЈЕМНИМ ИСПИТИМА?''

ЗАШТО ЛУЧОНОШЕ ПАДАЈУ НА ПРИЈЕМНИМ ИСПИТИМА?

Професор доктор Марко Кнежевић пита -зашто лучоноше падају на пријемним испитима? Он се присјећа како је првих година по увођењу у васпитно-образовним установама дипломе „Луча“, на крају другог полугођа ту диплому добијао мали број свршених ученика. „Луча 1“ за одличан успјех и примјерно владање без иједне четворке, а „Луча 2“ за одличан успјех и примјерно владање, али и са врло добрим оцјенама.

-Те луче је могао да добије само прави одликаш иза чијих оцјена је стајало провјерено знање. Критеријум оцјењивања није исти у првом и другом полугоћу. У првом су наставници строжији и оцјењивање је реалније. При крају другог полугођа када треба да се своде оцјене, често се уз притисак родитеља, родбинских и других веза жртвује критеријум оцјењивања, преправљају се и поклањају оцјене. То раде не само поједини наставници него и разредна па и наставничка вијећа. Највише се поклањају оцјене два, да ученици неби понављали разред или да би се упутили на поправни испит, затим и оцјена пет ради штимовања одличног успјеха и добијања дипломе „Луча“. Носиоци дипломе „Луча“ имају предност за упис на факултете. То је важан разлог за повећање броја лажних лучоноша –истиче др Кнежевић.

Он додаје како слабљењем критеријума оцјењивања број лучоноша се повећава и тај број данас је неупоредиво већи него ранијих година, када је квалитет образовања био неупоредиво бољи. А да иза оцјена многих лучоноша не стоји адекватно знање, показују каже резултати пријемних испита на факултетима.

-На тестовима за пријемне испите, који се сматрају објективним мјерилом знања, лучоноше унапријед добијају повећан број поена, чак и до 40 од 100 могућих, у односу на остале кандидате, али и поред тога није риједак случај да падну на испиту, док кандидати са слабијим успјехом, без повећаних поена, положе испит. Познат је случај на Електротехничком и другим факултетима у Подгорици, када су лучоноше доживјеле прави дебакл. Крајње је вријеме да се стане на пут компромитовању, девалвацији и профанисању дипломе „Луча“. Празне „Луче“, без знања су подвала друштву и имају штетне последице, а и дестимулативно дјелују на праве лучоноше. Подстичу нерад и неравниправност међу ученицима. Сврха додјељивања „Луча“ требало би да је награда, признање и стимуланс за постигнут одличан успјех у току школовања, а не „виза“ за упис на факултет –истакао је др Кнежевић.

Н.В.

Слика може да садржи: Marko Knezevic, одело